U Pana Boga za miedzą

Sielanka nigdy nie trwa wiecznie. Nad Królowym Mostem zbierają się ciemne chmury, a dzwon, który dotychczas harmonijnie odmierzał czas mieszkańców miasteczka, pewnego dnia zabrzmiał fałszywie. Ksiądz patrzy w niebo i pyta Najświętszą Panienkę, czy zło wyprze dobro, i czy zło tylko dobrem można zwyciężać… Spokojne życie mieszkańców tego kąta Podlasia zakłócały tylko przybycia obcych. Czasem, obcy stawał się swoim, jak Marusia, Bocian czy Marian, czasem – obcy znikał, wygnany przez lokalną społeczność, która nie chciała burzenia swojego świata. Tak jest i tym razem.


Marina, atrakcyjna, dojrzała i samotna instruktorka przybywa do Królowego Mostu, by zapoznać miejscową policję z tajnikami obsługi komputera. Wreszcie można wyciągnąć z szafy laptopa, którego przesłali z centrali, a który dotychczas spokojnie oczekiwał na swój los w sejfie. Zza wielkiej wody, w białym kabriolecie, przybywa Amerykanin, a tak naprawdę - Staś Niemotko, po 20 latach emigracji wracający na ojcowiznę. Niestety - miasteczko niby nic się nie zmieniło, ludzie ci sami, ale z ojcowizny pozostały same zgliszcza.

A tymczasem w Królowym Moście zbliżają się wybory burmistrza. Od lat było tak samo, ten sam kandydat, który mógł liczyć na poparcie i proboszcza, i komendanta. Ale władza staje się modna, i o fotelu burmistrza zaczyna marzyć inny kandydat, miejscowy przedsiębiorca, jakby nie patrzeć, człowiek sukcesu. Gość z Ameryki, bezrobotny, obyty w świecie, jest idealnym kandydatem na szefa sztabu wyborczego. W ten oto sposób podlaskie Macondo staje się podlaską "warszawką", miniaturą wielkiej sceny politycznej, na której wszystkie chwyty są dozwolone - ukryte kamery, stronnicze media i brak elementarnych zasad. Sprzymierzeńcami walki politycznej staje się banda Gruzina, tego samego, który 10 lat wcześniej wygnany został z miasteczka przez Komendanta. Rozboje, haracze, zastraszanie stają się smutną codziennością mieszkańców Królowego Mostu.

Ale i w miasteczku tworzy się nowa armia: jest w niej Marian Cielęcki, zięć Komendanta, może nie orzeł, ale swoje zasady ma; jest Bocian, co prawda obecnie przykładny obywatel, ale jego poprzednia praca, w której znany był jako Czapla, dobrze przygotowała go na walkę z przestępczością, zwłaszcza zorganizowaną; jest w końcu i Marina, która okazuje się biegła nie tylko w sztuce informatycznej, ale przede wszystkim policyjnej.

Przed Proboszczem jedna z najtrudniejszych decyzji w życiu. Czy dla przywrócenia spokoju w miasteczku zgodzi się na drastyczne rozwiązanie, które niewiele ma wspólnego z etyką chrześcijańską?








EKIPA

KRZYSZTOF DZIERMA (KSIĄDZ)

Z wykształcenia kompozytor, na co dzień konsultant muzyczny
w Białostockim Teatrze Lalek, także aktor teatralny. Człowiek niezwykłej skromności. Mieszka pod Białymstokiem, gdzie podobnie jak odtwarzany przez niego ksiądz proboszcz, zajmuje się uprawą ogrodu i pracami gospodarskimi. Zagrał w obydwu częściach "U Pana Boga".


ANDRZEJ BEYA - ZABORSKI (KOMENDANT POLICJI)

Od ponad 30 lat aktor Białostockiego Teatru Lalek. Kilkakrotnie asystował reżyserom przy realizacji spektakli w BTL. Sam również zajmuje się reżyserowaniem - na białostockiej scenie zadebiutował "Tymoteuszem wśród ptaków" Jana Wilkowskiego. Wykłada w białostockiej Akademii Teatralnej. Występował także w sztukach Teatru Telewizji, m.in. w "Proroku Ilji" Tadeusza Słobodzianka.
Za role komendanta policji w komedii Jacka Bromskiego "U Pana Boga za piecem" Andrzej Zaborski otrzymał nagrodę dla najlepszego aktora drugoplanowego na festiwalu w Gdyni w 1998 roku.
Zagrał też Komendanta w "U Pana Boga w ogródku".
Wystąpił w blisko 40 filmach, min.: "Kilerów 2-óch", "Dzień Świra", "Kariera Nikosia Dyzmy", "Zróbmy sobie wnuka", "Wesele".
Zaborski jest także dyplomowanym perkusistą. Przez 30 lat grywał
w zespołach rockowych i jazzowych pod pseudonimem Beya.



EMILIAN KAMIŃSKI (JERZY BOCIAN)

Aktor filmowy i teatralny (warszawskie: Na Woli, Narodowy, Ateneum). Obecnie pracuje nad własnym Teatrem Kamienica, który mieścić się będzie
w byłych magazynach Zarządu Domów Komunalnych w starej warszawskiej kamienicy.
Karierę filmową rozpoczął w 1977 roku od "Akcji pod arsenałem" Jana Łomnickiego. Od tego czasu zagrał w wielu filmach, m.in.: "Bez miłości", "Niech cię odleci mara", "Szaleństwa panny Ewy", "Trzy stopy nad ziemią", "Pan Kleks w kosmosie", "Matka swojej matki", "Kariera Nikosia Dyzmy", "Szatan z 7 klasy 2006" i serialach telewizyjnych "Królewskie sny", "Fitness Club", "Klan, "Policjanci", "Miodowe lata", "13 Posterunek", "Duża przerwa", "Na dobre i na złe", "M jak miłość", "Bulionerzy", Egzamin z życia".
Emilian Kamiński nagrał także piosenki do serialu "Szatan z siódmej klasy"
i filmu "Pan Kleks w kosmosie".
W 2005 roku aktor otrzymał Złoty Krzyż Zasługi, a w 2007 Srebrny Medal Gloria Artis - Zasłużony Kulturze.
Jako Jerzy Bocian po raz pierwszy pojawił się w filmie "U Pana Boga
w ogródku", kontynuacji "U Pana Boga za piecem".


WOJCIECH SOLARZ (MARIAN CIELĘCKI)

W 2002 roku ukończył Akademię Teatralną w Warszawie i zgodnie
z wykształceniem jest przede wszystkim aktorem teatralnym, zatrudnionym w Teatrze Narodowym w Warszawie.
Na I Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych w Warszawie otrzymał nagrodę za rolę drugoplanową Podszewki we "Śnie nocy letniej" w reżyserii Jana Englerta, spektaklu dyplomowym warszawskiej AT. Za tę sama rolę nagrodzono go także XX Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi.
Solarz ma na koncie kilka epizodów w serialach m.in. "Camera Cafe", "Na dobre i na złe", "Oficer". Zagrał także w "Jasminum" Jana Jakuba Kolskiego, "Tylko mnie kochaj" Ryszarda Zatorskiego, "Oda do radości" (Warszawa) Jana Komasy oraz w "U Pana Boga w ogródku".


MAŁGORZATA SADOWSKA (HALINKA STRUZIKOWA)

Aktorka Teatru Polskiego w Warszawie.
Na ekranie pojawiła się m.in. w filmach "Dwa księżyce", "Tato", "Poranek Kojota" i serialach: "40-latek. 20 lat później", "Sukces…", "13 Posterunek", "Marzenia do spełnienia", "Święta wojna", "Kryminalni", "Faceci do wzięcia".
Halinką Struzikową po raz pierwszy została w 2007 roku w filmie "U Pana Boga w ogródku".

AGNIESZKA KOTLARSKA (MARINA CHMIEL) - absolwentka warszawskiej Akademii Teatralnej. Debiutowała u Waldemara Dzikiego w "Banku nie z tej ziemi". Na swoim koncie ma role zarówno w filmach fabularnych ("Pokuszenie" Barbary Sass) i w serialach ("Samo życie", "Barwy szczęścia", "Na wspólnej", "Plebania").

GRZEGORZ HEROMIŃSKI (AMERYKAN, STAŚ NIEMOTKO) - aktor teatrów im. L. Solskiego w Tarnowie (1973-75), im. Kochanowskiego w Opolu (1977-79), im. Jaracza w Łodzi (1979-88). Na deskach teatralnych zadebiutował w 1973 roku a w filmie w 1980 roku w "Ćmie". Rok później pojawił się w "Vabanku" Juliusza Machulskiego. Heromiński zagrał tam asystenta komisarza Przygody. Potem pojawił się w innych filmach Machulskiego: "Vabank 2 czyli riposta", "Kingsajz" (niezapomniany Adaś Haps), "Deja Vu" (jako trener niemieckich kolarzy). W 1990 roku Heromiński wyemigrował do USA. Rola Stasia Niemotko to jego powrót do ojczystej kinematografii.

AGATA KRYSKA (LUŚKA, CÓRKA KOMISARZA)

Nie jest zawodową aktorką. Na dużym ekranie zadebiutowała rolą Luśki
w "U Pana Boga w ogródku". Na małym pojawiła się jedynie u boku swojej matki, Ewy Ziętek w filmie telewizyjnym "Fetysz" (1985) w reżyserii Krzysztofa Wojciechowskiego


JACEK BROMSKI (REŻYSERIA, SCENARIUSZ)

Studiował na ASP w Warszawie, UW (polonistyka) i PWSFTiT w Łodzi (reżyseria).
Jako samodzielny reżyser zadebiutował w 1984 roku filmem telewizyjnym "Ceremonia Pogrzebowa", za który otrzymał nagrodę za debiut na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku w 1985 r. Dwa kolejne filmy Bromskiego - sensacyjny "Zabij mnie glino" (Nagroda Ministra Kultury
i Sztuki) i komedia romantyczna "Sztuka kochania" (uznana przez widzów za najlepszy film 1988 roku). W latach 1991-1993 wyreżyserował serial telewizyjny oraz filmy fabularne z cyklu "Kuchnia Polska" (serial wygrał plebiscyt telewidzów na najpopularniejszy film roku 1993). Kolejne dwa filmy Bromskiego - "Dzieci i ryby" i "U Pana Boga za piecem" to niezwykle lubiane przez widzów komedie osadzone w nowej polskiej rzeczywistości. "U Pana Boga za piecem" otrzymał rekordową liczbę 7 nagród na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. "To ja złodziej", obyczajowa, gorzka komedia
o nastoletnich złodziejach samochodów, to film, który z całego dorobku Jacka Bromskiego uzyskał największą liczbę nagród festiwalowych, m.in.
w 2001 roku otrzymał Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Mar del Plata, jak również wyróżnienie jury katolickiego i nagrodę za scenariusz. Kilka miesięcy później otrzymał nagrodę na Wine Country Film Festival w Kalifornii za scenariusz i reżyserię. Kolejny film - satyra polityczna "Kariera Nikosia Dyzmy" był jednym z największych przebojów kinowych 2002 roku. W 2005 roku wyreżyserował etiudę "I wie pan, co?" która wspólnie z 12 zrealizowanym przez innych polskich reżyserów stanowiła całość pod wspólnym tytułem "Solidarność, Solidarność" przygotowaną dla uczczenia wydarzeń sierpnia '80. W tym samym roku Bromski nakręcił
w Chinach film "Kochankowie Roku Tygrysa".
W 2006 powrócił do Królowego Mostu i rozpoczął zdjęcia do kontynuacji przeboju "U Pana Boga za piecem". Druga część weszła na ekrany w 2007 roku pt. "U Pana Boga w ogródku".
Od 1988 roku wraz z Juliuszem Machulskim prowadzi Studio Filmowe "Zebra". Od 6 lat jest prezesem Stowarzyszenia Filmowców Polskich, a od 2002 jest wiceprezesem Międzynarodowego Stowarzyszenia Autorów Filmowych.


RYSZARD LENCZEWSKI (ZDJĘCIA)

Absolwent Wydziału Operatorskiego PWSFTviT w Łodzi. Autor zdjęć m.in. do filmów "Pałac" Tadeusza Junaka (nagroda za zdjęcia na FPFF w Gdańsku), "Kobieta z prowincji", "Nad rzeką, której nie ma", "Kawalerskie życie na obczyźnie", "Dwa księżyce" Andrzeja Barańskiego, "Obcy musi fruwać" Wiesława Saniewskiego, "Przypadek Pekosińskiego" Grzegorza Królikiewicza, "Kamień na kamieniu" Ryszarda Bera, "Boża podszewka" Izabelli Cywińskiej, "Bride of war" Petera Edwardsa (BAFTA Wales - Nagroda Walijskiej Akademii Filmowej), "Prostytutki" Eugeniusza Priwiezencewa, "U Pana Boga za piecem" i "U Pana Boga w ogródku" Jacka Bromskiego, "Moja Angelika" Stanisława Kuźnika, serial "Anna Karenina" Davida Blaira (Nagroda Royal Television Society, nominacja do BAFTA), "Last resort" Pawła Pawlikowskiego (Nagroda Główna "Golden Camera 300" na MF Operatorów Filmowych "Manaki Brothers"), "Charles II: The power & the passion" (BAFTA), "Intermission" Johna Crowley'a, "Lato miłości" Pawła Pawlikowskiego (nominacja do Feliksa).


Komentarze
Polityka Prywatności