Georgia jest pilotem niepokornej grupy turystów, podróżujących po Grecji śladami zabytków kultury antycznej. Zwiedzających bardziej interesują jednak tandetne pamiątki niż lekcje historii. Piękna pilotka, zmęczona ciągłymi starciami z podopiecznymi i nieprzychylnymi tubylcami, zdaje się nie zauważać, że za kółkiem jej autobusu wycieczkowego zasiada tyleż tajemniczy, co interesujący grecki kierowca... Czy dziewczyna niespodziewanie znajdzie uczucie tam, gdzie się go w ogóle nie spodziewała...?
"Moja wielka grecka wycieczka" to lekki, pełen pozytywnej energii obraz autorstwa Donalda Petrie, reżysera filmów: "Jak stracić chłopaka w 10 dni" z Kate Hudson, "Miss Agent" z Sandrą Bullock i "Mystic pizza" z Julią Roberts. Malownicze zdjęcia do filmu powstały w prawdziwych słonecznych plenerach, wśród starożytnych budowli Grecji.
|
Georgia (Nia Vardalos), Amerykanka o greckich korzeniach, wykładowczyni historii starożytnej, zniechęcona niepowodzeniami w miłości i pracy zawodowej, postanawia zamieszkać w Grecji. Ma nadzieję odnaleźć tam pasję i radość życia, którą Grecy nazywają kefi. Zostaje przewodniczką wycieczek, jednak codziennie daje się jej we znaki powszechnie panująca tam beztroska i dezorganizacja. Jak tu odnaleźć swoje kefi w kraju, w którym nic nie funkcjonuje jak należy, a temperamentni mieszkańcy spędzają życie na nieustającej "przerwie na kawę"?
Turyści, którymi opiekuje się Georgia, również nie dają jej powodów do satysfakcji. Domagają się wycieczek na plaże i na bazary, z niepojętych przyczyn bez przerwy opychają się lodami, a oglądanie pozostałości po wspaniałym antycznym świecie śmiertelnie ich nudzi. Uparte próby przekazania gruntownej wiedzy o kolebce cywilizacji, plasuje Georgię na szarym końcu w rankingu przewodników Pangloss Tours. W ankietach wypełnianych przez turystów dostaje najniższe oceny.
Georgia postanawia rzucić to wszystko i wrócić do USA, ale musi jeszcze obsłużyć ostatnią wycieczkę. Jej skład to prawdziwa menażeria dziwnych typów: para wiecznie wstawionych Australijczyków, para nieokrzesanych Amerykanów, dwoje ledwo chodzących staruszków, dwie seksowne, zdecydowanie napalone na mężczyzn hiszpańskie rozwódki, nierozstający się z komórką menadżer-pracoholik, oraz ten najgorszy typ - dowcipkujący błazen, który uważa się za duszę towarzystwa - Irv (Richard Dreyfuss). Poza tym, jak zwykle Georgii przydzielono najgorszy autokar, z niedziałającą klimatyzacją oraz przypominającym zarośniętego wilkołaka małomównym kierowcą, o wzbudzającym powszechną wesołość imieniu i nazwisku: Pupi Koupas (Alexis Georgoulis).
Kiedy Georgia dochodzi do wniosku, że już gorzej być nie może i niedługo znajdzie się na krawędzi załamania nerwowego, nieoczekiwanie ktoś pomoże jej odnaleźć urok i radość życia, a wiecznie spięta pragmatyczna perfekcjonistka, zamieni się w istny gejzer uczuć, energii i szalonych pomysłów i wszystko postawi na jedną kartę: miłość.
|
Nia Vardalos, po przeczytaniu scenariusza Mike'a Reissa "Moja wielka grecka wycieczka", natychmiast zdecydowała się na udział w filmie, i to nie tylko ze względu na swe greckie korzenie i realizację zdjęć w najpiękniejszych greckich plenerach. Vardalos: "Spodobała mi się moja bohaterka. Od siebie dodałam do jej postaci to, że nieustająco trzyma się pod kontrolą, a powinna nauczyć się życiowego luzu. Mnie zawsze powtarzano, że jak będę ciężko pracować, to osiągnę to, co chcę. A to nie zawsze się sprawdza. Czasami trzeba się rozluźnić, dać upust uczuciom i śmiać się lub tańczyć! Georgia broni się przed wpuszczeniem do swego życia odrobiny magii, za to mnoży wyimaginowane przeszkody i pielęgnuje rozczarowanie. Musi zmienić spojrzenie na świat. Zresztą dotyczy to i pozostałych bohaterów filmu".
Donald Petrie, reżyser tak uznanych komedii jak "Miss Agent", "Jak stracić chłopaka w 10 dni" czy "Dwaj zgryźliwi tetrycy", tłumaczy: "Jeśli śmieję się w głos czytając scenariusz, to wiem, że to jest film, który chciałbym nakręcić. Przy tym scenariuszu zaśmiewałem się do łez". Zdaniem reżysera, Georgia straciła serce do swojej pracy, bo widzi turystów przez pryzmat stereotypów, a nie jako indywidualności. Nazywa swoich podopiecznych "grupą z piekła rodem". Petrie: "Georgia uważa, że wszyscy powinni podzielać jej uwielbienie dla historii Grecji, a kiedy ludzie nie spełniają jej oczekiwań, odrzuca ich. Podczas podróży, grupa jednak pomaga jej odnaleźć kefi , bo dzięki nim odkrywa, że ludzie mogą być różni, ale każdy człowiek jest na swój sposób wspaniały".
Petrie nie był nigdy w Grecji i nie miał pojęcia, jak będzie wyglądać praca tam. "Czytałem o Olimpii i Akropolu, ale to za mało. Trzeba być na miejscu. Więc pojechałem do Grecji i tym bardziej przekonałem się do projektu". Dzięki tej podróży, Petrie mógł wyobrazić sobie kluczowe momenty filmu. Po obejrzeniu głównych "punktów podróży", postanowił zmienić kolejność scen i plenerów: "W scenariuszu podróż zaczyna się od Akropolu, gdzie wszyscy mówią "chcemy iść na lody". Uznałem, że trzeba to zmienić, bo Akropol jako główna atrakcja Grecji, powinien być pokazany na końcu, kiedy już wszyscy, i widzowie i niesforni uczestnicy wycieczki, zakochaliśmy się w tym kraju".
|
Wybranie różnorodnej obsady wymagało zorganizowania castingów w Los Angeles i Europie. Szukano aktorów z różnych części świata, którzy byliby na tyle utalentowani, by nawet z drugoplanowych ról zrobić perełki, również dzięki zdolnościom do improwizacji.
Petrie: "Ponieważ Georgia postrzega ludzi jako chodzące stereotypy, chciałem znaleźć aktorów, którzy wpiszą się w taki stereotyp, a potem pod koniec filmu, ukażą swą indywidualność. Spośród 20 ról 3 są pierwszoplanowe, a pozostałe drugoplanowe. Mamy prawdziwą menażerię: wciąż wstawionych, mówiących niezrozumiałym slangiem Australijczyków, skłocone brytyjskie małżeństwo z nadąsaną córką, napalone rozwódki z Hiszpanii, zagubionych samotnych mężczyzn, staruszkę - kleptomankę i jej chodzącego przy balkoniku męża. A w środku tego kotła znajduje się Irv, którego gra Richard Dreyfuss. "Jest on dość tajemniczy - tłumaczy Petrie. Pojawia się na wycieczce i idealnie wpisuje w stereotyp, który jest prawdziwą zmorą Georgii: facet - pajac, który uważa że jest duszą towarzystwa. Rzuca dowcipami, które nie są śmieszne. Georgia wie, że będzie musiała to znosić przez czas całej wycieczki" . Jednak Irv w rezultacie okazuje się niemal aniołem stróżem Georgii, pomaga jej obrać właściwy kierunek w sferze pracy i uczuć.
"Richard jest doskonały w tej roli - mówi reżyser. Jest ciepły, a zarazem ekscentryczny, niekonwencjonalny, a zarazem wrażliwy. Richard nie jest zwykłym komediantem, co czyni postać Irva bogatszą i prawdziwszą."
Do roli Pupiego, kierowcy autokaru, który na koniec staje się miłością Georgii, twórcy filmu chcieli zaangażować prawdziwego Greka. Wybrano Alexisa Georgoulisa, popularnego w Grecji gwiazdora telewizyjnego. "Choć nagranie z jego przesłuchania zrobiło wielkie wrażenie, to ponieważ był pierwszym oglądanym przez nas aktorem, postanowiliśmy jeszcze sprawdzić innych. Po trzymiesięcznych próbach, stwierdziliśmy, że był najlepszy". Vardalos tłumaczy: "Przez jedną trzecią filmu jest praktycznie zamaskowany. Kryje się za burzą włosów i zarostu. Odebraliśmy mu ważne narzędzie: twarz. Tylko naprawdę dobry aktor mógł sobie z tym poradzić"
|
"Moja wielka grecka wycieczka" filmowana była w najsłynniejszych i najbardziej widowiskowych historycznych miejscach Grecji. Twórcy filmu, jako jedyni filmowali historyczne plenery ruin antycznej cywilizacji. Grecki rząd nigdy dotąd nie wydawał pozwoleń na zdjęcia do filmu w tych miejscach. Vardalos przez rok zabiegała o względy greckich władz, aby przyznali ekipie przywilej filmowania na Akropolu i kilku innych słynnych historycznych punktach. "Musiałam uścisnąć wiele dłoni i uczestniczyć w wielu kolacjach - wspomina Vardalos. Jestem wdzięczna moim rodzicom, że kazali mi chodzić do greckiej szkoły w USA, bo po tylu latach płynnie mówię po grecku. Nawiązałam osobiste kontakty z wieloma osobistościami, również z panią minister kultury, która bardzo przyczyniła się do otrzymania pozwoleń. Obiecaliśmy, że pozostawimy bezcenne ruiny w takim stanie, jak je zastaliśmy". Według Vardalos, film ten opiewa piękno Grecji i może dla tego kraju uczynić wiele dobrego.
Pierwszym ważnym historycznym miejscem, które odwiedza wycieczka Pangloss Tours jest Olimpia, gdzie od VIII w. p.n.e. odbywały się starożytne igrzyska olimpijskie. Następnym przystankiem są Delfy, gdzie znajduje się słynna świątynia Apollina i najważniejsze miejsce kultu. Przybywali tam pielgrzymi z całego świata helleńskiego, aby wysłuchać przepowiedni Wyroczni delfickiej. Enigmatyczne słowa wypowiadane przez wieszczkę Pytię wpływały nie tylko na życie poszczególnych ludzi, ale na losy historii.
W końcu grupa turystów przybywa na Akropol, ufortyfikowane wzgórze, na którym znajdował się kompleks świątyń, gdzie podziwiać można min. słynne Partenon i Propyleje. Akropol, usytuowany w najwyższym punkcie miasta, był jądrem Aten.
|
NIA VARDALOS (Georgia)
Odkryta przez Ritę Wilson i Toma Hanksa, autorka scenariusza i gwiazda "Mojego wielkiego greckiego wesela", najpopularniejszej komedii romantycznej wszech czasów i najbardziej dochodowego filmu niezależnego w historii. Za wspomniany scenariusz otrzymała nominację do Oscara i nagrody Gildii Scenarzystów Amerykańskich, a za kreację Touli nominację do Złotego Globu za pierwszoplanową rolę i Independent Spirit Award. Jej ostatnimi sukcesami są występy w "Connie i Carli" oraz oczekującym na premierę debiucie reżyserskim Vardalos "I Hate Valentine's Day", ponownie z udziałem Johna Corbetta. Urodziła się i dorastała w kanadyjskim Winnipeg, uczęszczała do Ryerson Theatre School w Toronto. Za występ na deskach teatru w Chicago otrzymała nagrodę Jeff. Obecnie mieszka z mężem, aktorem Ianem Gomezem, w Los Angeles.
RICHARD DREYFUSS (Irv)
Trzy filmy z jego udziałem trafiły na listę 100 najważniejszych tytułów w historii kina, sporządzonej przez Amerykański Instytut Filmowy. W wieku 29 lat otrzymał Oscara za rolę w "Dziewczynie na pożegnanie". Po prawie 30 latach od tej nagrody, jego występ w "Symfonii życia" ponownie wyróżniono nominacją do Oscara i Złotego Globu. Urodzony
w Nowym Jorku, wraz z rodzicami przeprowadził się do Los Angeles i od małego pragnął poświęcić się karierze aktorskiej. Pierwszą rolę zagrał w wieku 9 lat, a ekranowym debiutem Dreyfussa był epizod w "Dolinie lalek", a następnie "Absolwencie". Największymi sukcesami u krytyków i masowej publiczności okazały się role w "American Graffiti" George'a Lucasa, "Szczękach" i "Bliskich spotkaniach trzeciego stopnia" Stevena Spielberga. Ostatnimi laty Dreyfuss najchętniej występował w teatrze, m.in w broadwayowskiej inscenizacji "Śmierci i dziewczyny" u boku Glenn Close i Gene'a Hackmana. W 2000 roku otrzymał nagrodę za całokształt twórczości na Hollywood Film Festival. Polscy widzowie podziwiali go w bieżącym roku jako Dicka Cheneya w "W" Olivera Stone'a. Dreyfuss jest również znany z zaangażowania w politykę i działalność społeczną. Ma czwórkę dzieci - Emily, Benjamina, Harry'ego i Kasey. Mieszka wraz z żoną Swietłaną w San Diego.
ALEXIS GEORGOULIS (Pupi)
Gwiazda pierwszej wielkości w rodzimej Grecji. Studiował aktorstwo w Szkole Jasmine, założonej przez Vasilisa Diamantopoulosa. Z równym powodzeniem gra i reżyseruje, o czym świadczy serial "Kinoumeni Ammos" oraz inscenizacja czarnej komedii Neila Labute'a "Kształt rzeczy" w teatrze Kivotos. Georgoulis jest także utalentowanym gitarzystą bluesowym oraz dyplomowanym inżynierem budownictwa (ukończył Politechnikę w Atenach).
|
DONALD PETRIE (Reżyseria)
Absolwent Amerykańskiego Instytutu Filmowego, który przełom w karierze reżyserskiej zawdzięcza Stevenowi Spielbergowi. Po obejrzeniu krótkometrażówki "The Expert" Spielberg zatrudnił go do nakręcenia jednego z odcinków "Niesamowitych historii". Debiut fabularny Petriego - komedia "Mystic Pizza" - zapoczątkował olśniewającą karierę Julii Roberts. Kolejne szlagiery w jego dorobku to m.in. "Dwaj zgryźliwi tetrycy" z Jackiem Lemonem i Walterem Mathau oraz "Jak stracić chłopaka w 10 dni" z Kate Hudson i Mathew McConaugheyem, a także "Miss Agent" z Sandrą Bullock.
MIKE REISS (Scenariusz)
Współautor przeboju kin na całym świecie "Simpsonowie", studiował na Harvardzie, gdzie prowadził Harvard Lampoon. Wraz z Alem Jeanem wsławił się przygotowywaniem skeczy do "The Tonight Show" Johnny'ego Carsona i legendarnego serialu "Simpsonowie", który również produkował.
MICHELLE CHYDZIK SOWA (Produkcja)
Pierwsze kroki w branży stawiała w studiu Paramount, gdzie pracowała pod okiem Freda Gallo, a następnie Johna Goldwyna. Zdobyte tam doświadczenie pozwoliło jej otworzyć w 2003 roku firmę 26 Films i wyprodukować szereg popularnych komedii romantycznych, w tym "Pretty Man, czyli chłopak do wynajęcia"
NATHALIE MARCIANO (Produkcja)
Przed rozpoczęciem współpracy z Michelle Chydzik Sową w 26 Films, była dyrektorem kreatywnym w firmie Charles David. Wkrótce na ekrany trafi wyprodukowany przez nią thriller akcji "Inhale".
RITA WILSON (Producent wykonawczy)
Jej debiut producencki - "Moje wielkie greckie wesele" - okazał się zjawiskiem popkulturowym. To głównie Ricie Wilson Nia Vardalos zawdzięczała realizację swojego,
po części autobiograficznego, scenariusza. W uznaniu tej niesamowitej intuicji Gildia Producentów Amerykańskich wyróżniła Wilson Visionary Award. W zeszłym roku żona Toma Hanksa wyprodukowała kolejny megahit "Mamma Mia" z Meryl Streep i Piercem Brosnanem. Jako aktorka zdobyła popularność rolami w "Bezsenności w Seattle", "Psycholu" Gusa Van Santa, "Tylko miłość". Wkrótce obejrzymy ją w komedii "Old Dogs" u boku Johna Travolty i Robina Williamsa. Telewidzowie amerykańscy znają ją doskonale z występów w serialu "Frasier" i produkcji HBO "Z Ziemi na Księżyc". Na Broadwayu odniosła spory sukces w inscenizacji musicalu "Chicago".
TOM HANKS (Producent wykonawczy)
Laureat 2 Oscarów (za "Filadelfię" i "Forresta Gumpa") oraz rozlicznych nagród za dokonania scenopisarskie, reżyserskie i producenckie, nominowany przez Akademię Filmową także za role w "Dużym" i "Cast Away - Poza światem". Jego debiutem reżyserskim był komediodramat "Szaleństwa młodości" z Liv Tyler, a szereg nagród Emmy i Złotych Globów zebrał serial HBO "Kompania braci", w którego powstawaniu Hanks uczestniczył jako scenarzysta, producent i reżyser. Założywszy firmę producencką Playtone gwiazdor przyczynił się do nakręcenia kolejnego arcydzieła telewizyjnego - serialu "John Adams" (nagrody Emmy i Złoty Glob) oraz takich przebojów jak "Moje wielkie greckie wesele", "Ekspres polarny", "Po rozum do mrówek", "Wojna Charliego Wilsona" i "Mamma Mia". Obecnie oglądamy go na ekranach w hicie "Anioły i demony".
JOSÉ LOUIS ALCAINE (Zdjęcia)
Hiszpański operator, który pracował przy szeregu produkcji amerykańskich, m.in "Atomowym amancie" i "Zbyt wiele". W swojej ojczyźnie stworzył zdjęcia do obrazu nagrodzonego Oscarem za najlepszy film obcojęzyczny w 1993 roku - "Belle Époque".
W 2006 roku otrzymał Europejską Nagrodę Filmową za zdjęcia do "Volver" Pedro Almodovara.
DAVID CHAPMAN (Scenografia)
Jego kariera obejmuje udział w produkcji tak znakomitych filmów jak "Cotton Club" Francisa Forda Coppoli, "Oczy szeroko zamknięte" Stanleya Kubricka, "Przeboje i podboje" Stephena Frearsa", a także hitu Dirty Dancing" i filmów Donalda Petrie "Mystic Pizza" i "Dwaj zgryźliwi tetrycy".
PATRICK J. DON VITO (Montaż)
W jego dorobku znajdziemy zeszłoroczny przebój amerykańskich kin "Semi-Pro: Drużyna marzeń", arcypopularne komedie z serii "Austin Powers" i horror "Jak wykończyć panią T.?".
DAVID NEWMAN (Muzyka)
W ciągu dwudziestoletniej kariery skomponował muzykę do 100 filmów, w tym do "Wojny państwa Rose", "Hoffy" i "Epoki lodowcowej". Otrzymał nominację do Oscara za muzykę do animowanej "Anastazji". W 1987 roku Robert Redford mianował go dyrektorem muzycznym Sundance Institute. Newman dyrygował również orkiestrami Utah Symphony, Filharmonii Los Angeles i American Symphony. Pochodzi ze słynnej rodziny muzyków - jego ojciec, Alfred, w latach 1940-60 był dyrektorem muzycznym 20th Century Fox, a bracia Randy i Thomas są równie cenionymi kompozytorami filmowymi.