Sprawa jest poważna. Andrew, Matt i Steve to typowi nastolatkowie. Mają ciekawe osobowości i stawiają czoło problemom jakie niesie ze sobą chodzenie do ogólniaka. Spędzają czas z przyjaciółmi, odkrywają siebie. Mają swoje wady, są trochę dziwaczni i beztroscy. Są tacy jak my. Mają obsesje na punkcie rejestrowania tego, co dzieję się w ich życiu, a dzieje się sporo. Przytrafia im się coś, czego żaden człowiek nie jest w stanie zrozumieć. Odkrywają, że mają nadprzyrodzone moce. Są jak superbohaterowie komiksów.
Mogą niemal wszystko. Przesuwać przedmioty, zgniatać auta jakby były papierkiem. Nawet latać, o czym marzy prawie każdy z nas…
Po jakimś czasie przestaje być zabawnie…
Co byście zrobili, gdybyście odkryli, że macie supermoce?
„Kronika” jest próbą odpowiedzi na to pytanie. To film, jakiego jeszcze nie widzieliście. O superbohaterach, a tak naprawdę o zwykłych ludziach. Stylizowany na paradokument, pokazujący nowe oblicze tego gatunku filmowego. Trzymający w napięciu, realistyczny.
Zastanowiliście się, co byście zrobili, mogąc latać i będąc telekinetami? Walczylibyście ze złem? Gdybyście mieli naście lat, raczej olaliście byście ratowanie świata. Wolelibyście dobrą zabawę i mszczenie się na ludziach, którzy wam podpadli. Supermoce obudziłyby niezbyt miłą stronę waszej natury. Albo jeszcze gorzej.
„Większość takich historii skupia się na walce dobra ze złem, ale tak naprawdę warto się zastanowić nad tym, kiedy korzystanie z supermocy jest koniecznością.” – mówi reżyser Josh Trank, który napisał scenariusz do „Kroniki” wraz z Maxem Landisem. „Kiedy jesteśmy nastolatkami, najważniejsze wydaje nam się zaspokajanie własnych potrzeb.” – dodaje.
Reżyserowi zależało na tym, żeby historia była realistyczna. „To nie jest film fantastyczny, tylko opowieść o młodych ludziach i ich problemach. Bohaterowie nie są ideałami, wręcz przeciwnie. Poznajemy ich zanim odkrywają supermoce i obserwujemy ich codzienne życie. Kiedy pojawia się wątek nadprzyrodzonych zdolności, tak naprawdę najważniejsze jest to, jak chłopcy z nich korzystają i jak ich to zmienia.” – tłumacz reżyser, a scenarzysta dodaje : „Mam nadzieję, że widzowie wyjdą z kina z myślą, że mając naście lat i odkrywając supermoce, zachowaliby się dokładnie tak, jak bohaterowie naszego filmu.”
Producent John Davis zapewnia, że to nietypowy, odważny obraz : „Film jest oryginalny i trzyma w napięciu. Josh i Max od początku mieli świetny pomysł na rozwinięcie historii. Wykorzystali znane motywy (superbohaterowie, paradokument), ale zrobili to w nowatorski sposób.”
Tytuł „Kronika” odnosi się do rejestrowania codzienności. Chłopcy noszą ze sobą kamerę, którą non-stop kręcą filmiki. Wrzucają je potem na portale społecznościowe albo po prostu oglądają, wspominając kolejny miniony dzień. „Panuje moda na robienie sobie zdjęć i filmów. Dzisiejsi licealiści to najbardziej obfotografowana i filmowana młodzież w historii. Takie narzędzia jak zwykły telefon komórkowy, coraz częściej wykorzystuje się do nakręcenia filmu.” – mówi Trank.
Reżyser zadebiutował krótkometrażowym „Stabbing At Leia’s 22nd Birthday”. Film obejrzało w Internecie ponad 10 milionów widzów. „Josh ma charakterystyczny styl, co pokazał w „Kronice”. Film ma jasny przekaz, kręcono go z ręki. Kamera to coś więcej niż narzędzie do opowiedzenia historii. To niemal bohater filmu.” - mówi producent Adam Schroeder.
Głównym narratorem jest Andrew – zagubiony nastolatek, który ma oko do kręcenia i kamerę HD. „To nie jest typowy paradokument filmowany z ręki, bo obraz nie jest niewyraźny czy trzęsący się. Bohater trzymający kamerę ma talent do filmowania. Andrew robi to inteligentnie i potrafi wychwycić to, co warto uwiecznić.” – tłumaczy reżyser.
Kiedy Andrew odkrywa swoje zdolności, jego filmy stają się jeszcze ciekawsze. „Zaczyna operować kamerą używając telekinezy. Sprzęt staje się jakby połączony z jego mózgiem. Chłopak potrafi nakręcić niemal wszystko i z niemal każdej perspektywy. To otwiera przed nim wszechświat nowych możliwości. Widzowie zobaczą coś, czego jeszcze nigdy nie widzieli, a ostatnie 15 minut filmu to już kompletne szaleństwo.” – przekonuje reżyser.
Kiedy poznajemy Andrew, jest zamkniętym w sobie, trochę dziwnym chłopakiem. Gdy odkrywa supermoce, budzi się jego ciemna strona. Dzieciaki z liceum wyśmiewają go, a nawet gnębią. Chłopak czuje się pokrzywdzony, ale do czasu. Z Pana Nikt staje się superbohaterem. Górę bierze w nim narcyzm. „Kiedy odkrywamy w sobie coś tak niezwykłego, zaczynamy myśleć, że jesteśmy niezniszczalni. Czujemy się jak Bóg.” – mówi wcielający się w Andrew Dane DeHaan.
„Andrew to samotnik o dużym talencie. Nie wypuszcza kamery z rąk, to jego najlepszy przyjaciel. Patrząc na to, co kręci, dowiadujemy się jaki jest.” – mówi reżyser.
Przez większość filmu Andrew nawet nie widać. Musiał go zagrać aktor o tak dużej sile przekazu, żeby była odczuwalna nawet zza kamery. Dane DeHaan to uznany aktor teatralny. „Jest bardzo zdolny i bardzo naturalny, co miało dla nas duże znaczenie. Realizm był najważniejszy.” – mówi producent Adam Schroeder.
„Z przyjemnością przyjąłem rolę w „Kronice”, bo to intrygująca i oryginalnie opowiedziana historia. A przede wszystkim bardzo realistyczna, choć w grę wchodzą supermoce.” – mówi aktor.
Ponieważ Andrew nie rozstaje się z kamerą, Dane musiał myśleć jak operator. Z kolei autor zdjęć, Matthew Jensen, próbował zrozumieć jak myślą aktorzy. Często patrzył DeHaanowi przez ramię, żeby pokazać obraz z jego perspektywy. Wydaje się, że kamerę trzyma Andrew, a w rzeczywistości, za obraz odpowiada ekipa kamerzystów.
Reżyser dał Jensenowi zielone światło jeśli chodzi o sposoby filmowania, byle tylko zdjęcia były ciekawe – zwłaszcza te, które powstały w wyniku telekinetycznych zdolności Andrew. „W ostatnich scenach filmu kamera lata w powietrzu po ulicach Seattle. Patrząc na obraz ma się poczucie niezwykłej wolności i rozumie się, jak wielką swobodę i możliwości dają supermoce.” – mówi Jensen i dodaje : „Josh miał konkretną wizję i umiał mi ją przedstawić. Mam nadzieję, że udało mi się oddać pracą kamery to, co dzieje się z bohaterami.”
Głównych bohaterów jest trzech : Andrew, jego kuzyn Matt (Alex Russell) i król ogólniaka, Steve (Michael B. Jordan). Na początku filmu Matt jest cynicznym i beztroskim chłopakiem, ale podobnie jak Andrew, przechodzi przemianę.
Australijczyk Alex Russell potraktował rolę amerykańskiego licealisty jak wyzwanie : „Zaintrygowało mnie, że chociaż to film o supermocach, to jest bardzo realistyczny. Andrew, Matt i Steve bardzo się od siebie różnią i w normalnych okolicznościach raczej by się nie zaprzyjaźnili, ale wspólne doświadczenie zbliża ich do siebie.”
Michael B. Jordan znany z serialu „Friday Night Lights” wcielił się w Steve’a, o którym mówi, że „to idealny nastolatek : lubiany, gwiazda szkolnej drużyny.” Staje się dla Andrew aniołem stróżem, wciąga go w towarzystwo. Dzięki temu Andrew przestaje być zakompleksiony.
W filmie zobaczymy też takich aktorów jak Michael Kelly, który zagrał ojca Andrew, a także Ashley Hinshaw w roli Casey, dziewczyny Matta.
O PRODUKCJI
Josh Trank zaczął prace nad „Kroniką” od… stworzenia kroniki. Rozpisał szczegółowy plan : zawarł w nim opis fabuły, pomysły, główne wątki i propozycje techniczne filmowania. Postanowił połączyć grę aktorską z kaskaderką, efektami wizualnymi i specjalnymi.
A najważniejszy był realizm. „Ten film wyróżnia to, że choć porusza wątki nadprzyrodzone, jest silnie osadzony w realiach życia codziennego.” – mówi Robert Habros, nadzorca efektów wizualnych. „Pragnęliśmy, żeby widzowie wciągnęli się w historię opowiadaną przez Andrew i spojrzeli na wydarzenia jego oczami. Nieważne było to, że chłopak lata. Liczyło się to, co czuje.” – dodaje Habros.
Sceny latania były najtrudniejszymi, jakie nakręcili twórcy. Powstały nie tylko dzięki specom od efektów wizualnych, ale i dzięki innowacyjnemu sprzętowi zaprojektowanemu przez Simona Hansena. „Dzięki specjalnym dźwigom pokazaliśmy latanie tak, jak nie zrobili tego żadni inni filmowcy.” – zapewnia reżyser.
Hansen skonstruował między innymi specjalny system mocowania kamery, który umożliwił pokazanie scen latania tak, jakbyśmy skakali ze spadochronem. Kamera robiła fikołki i salta.
Aktorzy przeszli specjalne szkolenie, żeby zagrać w tych scenach. „Joshowi zależało na realizmie, więc aktorzy sami wystąpili w większości scen kaskaderskich. Połączyliśmy grę z efektami wizualnymi i specjalnymi. Sięgnęliśmy po rozwiązania, których nie wykorzystał jeszcze żaden filmowiec.” – zapewnia producent wykonawczy James Dodson.
Dokładne przygotowania, nowatorski system mocowania kamer i niezwykłe zdjęcia : dzięki nim trzeci akt filmu naprawdę wbija w fotel. Bohaterowie nie tylko latają, ale i wznoszą auta w powietrze czy sprawiają, że autobus roztrzaskuje się o budynek. A Andrew traci kamerę i kręci czym tylko może : telefonem komórkowym, kamerą z bankomatu, kamerą z monitoringu.
W tym momencie filmu, napięcie sięga zenitu. Zastanawiamy się, skąd w ogóle wzięły się niezwykłe moce? Trank i Landis są tajemniczy, ale scenograf Stephen Altman miał dużo frajdy pracując nad grotą, w której znajduje się tajemnicza skała spowita dymem…
„Jeszcze nigdy nie zaprojektowałem czegoś tak niezwykłego. Josh chciał, żeby to było coś nie z tej Ziemi. Nie wiemy, czy to żywy organizm, roślina czy minerał. Może coś pomiędzy? Twór z pogranicza geologii, biologii i chemii organicznej…” – mówi scenograf.
Film sprawia, że do głowy przychodzą nam dziesiątki pytań. Taki był zamysł twórców. „Josh i ja doskonale wiemy, co stało się w jaskini, ale z filmu to nie wynika. Nie chcieliśmy tego wyjaśniać.” – mówi Max Landis.
W filmie zobaczymy niesamowite efekty specjalne – między innymi auta wyrzucane w powietrze. W jednej ze scen Andrew zgniata samochód siłą woli. To nie efekt komputerowy. Użyto specjalnych pomp hydraulicznych, które „wyssały” pojazd, tworząc świdrujący dźwięk…
Zgniatanie aut siłą woli. Latanie. Możliwość władania miastem. Kto nie chciałby posiadać takich mocy? Kto nie chciałby osiągnąć niemożliwe? Co byście zrobili na miejscu Andrew, Matta i Steve’a?
Jak myślicie, do czego jesteście zdolni?
O OBSADZIE
DANE DEHAAN (Andrew Detmer) zajmuje się aktorstwem od trzech lat, ale już uchodzi za jednego z najlepszych aktorów swojego pokolenia.
Największą popularność przyniosła mu rola Jesse’ego w serialu „Terapia” stacji HBO.
Niebawem do kin wejdzie „Wettest Country” Johna Hillcoata, w którym Dehaan wystąpił u boki Shii LaBeoufa, Toma Hardy’ego, Guya Pearce’a, Gary’ego Oldmana i Mii Wasikowski. Do najnowszych filmów z jego udziałem należą „Jack and Diane”, a także „Kill Your Darlings”, w którym zobaczymy m.in. Daniela Radcliffe’a i Elizabeth Olsen.
W zeszłym roku nominowano go do Obie Award za rolę w „The Aliens” Annie Baker – sztuce wystawianej w Rattlestick Playwrights Theatre.
Ukończył University of North Carolina School of Arts. Debiutował rolą u nominowanego do Oscara Johna Saylesa.
ALEX RUSSELL (Matt Garetty) pochodzi z Australii i właśnie tam ukończył prestiżowe NIDA – jedną z najlepszych uczelni aktorskich w kraju.
Na swoim koncie ma udział w takich filmach jak „Szaleństwa młodości” wyświetlane w 2010 roku na festiwalu filmowym w Toronto oraz „Almost Kings”. Do kin wejdzie niedługo „Bait”, w którym wystąpił u boku Juliana McMahona i Xaviera Samuela.
MICHAEL B. JORDAN (Steve Montgomery) ma na swoim koncie udział w jednych z najpopularniejszych serialach ostatniej dekady : zagrał w “Prawie ulicy” I “Friday Night Lights”. Ostatnio można go oglądać na małym ekranie w serialu „Parenthood” stacji NBC.
Zaczął karierę w młodym wieku. Uwagę zwrócił na niego sam Bill Cosby. Michael występował w serialu „Cosby”, otrzymał też rólkę w „Rodzinie Soprano”. W 2001 roku zagrał w „Krótkiej piłce” z Keanu Reevesem.
W 2003 roku został najmłodszym Afro-Amerykaninem, który podpisał kontrakt ze stacją ABC na rolę w serialu „All My Children”. W 2007 roku czasie wystąpił w filmie niezależnym „Blackout”, a także w sitcomie „The Assistants”.
Na dużym ekranie zadebiutował w 2009 roku rolą w „Pastor Brown” wyświetlanym na American Black Film Festival. Od tamtej pory można go było oglądać w pojedynczych odcinkach seriali „Kryminalne zagadki Las Vegas”, „Magia kłamstwa” czy „Bez śladu”.
Do najnowszych filmów z jego udziałem należy „Red Tails” Geroge’a Lucasa: opowieść o Afro-Amerykańskich pilotach, którzy walczyli w drugiej wojnie światowej.
Aktor był trzykrotnie nominowany do NAACP Image Award. Mieszka w Los Angeles, a w wolnym czasie wspiera organizacje charytatywne – między innymi Help USA i Lupus LA.
MICHAEL KELLY (Richard Detmer) grał jedną z głównych ról w serialu „Zabójcze umysły : okiem sprawcy”. Na swoim koncie ma udział w takich filmach jak „Władcy umysłów” czy „Fair Game”.
W 2008 roku wystąpił w „Oszukanej” z Angeliną Jolie. Magazyn „Variety” umieścił go na liście 10 najbardziej obiecujących aktorów.
Na małym ekranie można było go oglądać w takich serialach jak „Potyczki Amy”, „Świat gliniarzy”, „Kojak”, „Fringe : Na granicy światów” czy „Żona idealna”.
Wystąpił w takich filmach jak „Ząb i pazur”, „Dziedzic maski”, „Świt żywych trupów”, „Szukając miłości”, „Słyszeliście o Morganach?”, „Prawo zemsty” czy „Piętno przeszłości”.
ASHLEY HINSHAW (Casey Letter) zadebiutowała rolą w serialu „Plotkara”, a także występem w serialu „Fringe : Na granicy światów”.
Na dużym ekranie będzie można ją oglądać u boku Miley Cyrus i Demi Moore w komedii „LOL” w reżyserii Lisa Azuelos.
Dorastała na środkowym zachodzie USA. Po przeprowadzce do Nowego Jorku zaczęła karierę modelki, a potem spróbowała sił w aktorstwie.
O TWÓRCACH
JOSH TRANK (reżyseria/pomysł) działa w branży filmowej od 14 roku życia. W tak młodym wieku zaczął pracować jako montażysta. Po skończeniu liceum pracował jako asystent producenta, a kilka lat później nakręcił swój pierwszy film krótkometrażowy, który wrzucił do Internetu. „Stabbing At Leia’s 22nd Birthday obejrzało 10 milionów widzów. Wraz z Robertem Siegelem nakręcił dobrze przyjęte przez widzów i krytyków „Big Fan”.
MAX LANDIS (scenariusz/pomysł) zaczął pisać jako 15latek. Ma na swoim koncie ponad sześćdziesiąt scenariuszy. Studiował na University of Miami, ale nie ukończył studiów. W fazie produkcji jest kilka filmów na podstawie jego scenariuszy realizowanych zarówno przez duże wytwórnie, jak i te niezależne. Planuje zabrać się też za reżyserię.
JOHN DAVIS (produkcja) jest prezesem Davis Entertainment. „The Hollywood Reporter” nazwało go w 2005 roku najbardziej aktywnym producentem. Zrealizował ponad osiemdziesiąt filmów, które zarobiły w sumie cztery miliardy dolarów.
Jego firma ma trzy działy – filmów wysoko-budżetowych, niezależnych i telewizyjnych. Założył ją w 1985 roku.
Produkuje różne gatunki filmowe, ale szczególne sukcesy odnosi na polu kina akcji i filmów rodzinnych.
Do wyprodukowanych przez niego filmów rodzinnych należą m.in. „Marmaduke”, „Norbit”, Garfield”, „Doktor Dolittle”, „Gruby Albert” czy „Zgryźliwi tetrycy”. Filmy akcji wyprodukowane przez Davisa to m.in. „Firma”, „Za linią wroga”, „Wodny świat”,”Predator 2”, „Alien vs Predator”, „Zapłata” czy „Tunel”. Wyprodukował też remake horroru z 1979 roku „Kiedy dzwoni nieznajomy”.
Davis odnosi sukcesy ponieważ nawiązuje współprace ze świetnymi twórcami i aktorami. Wiele filmów, które wyprodukował okazały się kasowymi przebojami.
Wychowywał się w Denver w Kolorado. Już jako dziecko interesował się filmem – jego ojciec był właścicielem kina. John ukończył Bowdoin College i Amherst College, a także Harvard Business School.
WYBRANA FILMOGRAFIA:
2009 Garfield: Koty górą (Garfield's Pet Force)
2007 Małolaty na obozie (Daddy Day Camp)
2007 Norbit
2007 Twist
2006 Kiedy dzwoni nieznajomy (When a Stranger Calls)
2004 Ja, robot (I, Robot)
2004 Gruby Albert (Fat Albert)
2003 Zapłata (Paycheck)
2003 Szczęście na kredyt (Happy Hour)
2001 Dr Dolittle 2 (Dr. Dolittle 2)
2001 Za linią wroga (Behind Enemy Lines)
1998 Dr Dolittle (Doctor Dolittle)
1997 Morska przygoda (Out to Sea)
1996 Tunel (Daylight)
1995 Wodny świat (Waterworld)
1993 Forteca (Fortress)
1993 Firma (The Firm)
1993 Dwaj zgryźliwi tetrycy (Grumpy Old Men)
1990 Predator 2
1987 Predator
ADAM SCHROEDER (produkcja) wyprodukował takie filmy jak „Jeździec bez głowy” Tima Burtona, „Prosty plan” Sama Raimiego, „Truman Show” Petera Weira czy „Odrobina nieba” Nicole Kassell.
Zaczynał od produkcji filmu „Słodkie zmartwienia” Amy Heckerling i serialu opartego na tym filmie. Na swoim koncie ma produkcję takich obrazów jak „Przodem do tyłu”, „Pokój Marvina”, „Okup”, „Miasteczko South Park”, „Ciemna strona miasta”, „Prochy Angeli” czy „Regulamin zabijania”.
JAMES DODSON (produkcja wykonawcza) był w latach 1996-2001 wice-prezesem działu produkcji wytwórni Twentieth Century Fox, która zrealizowała w tym okresie takie filmy jak „Za linią wroga”, „Tigerland” czy „Best Laid Plans”.
Jest nie tylko producentem, ale i reżyserem. W 2008 roku stanął za kamerą komedii romantycznej „Po drugiej stronie”, w której zagrali Jesse Metcalfe i Shriya Saran.
Jego krótkometrażówka „David Mamet’s Gilder Stones” była pokazywana w 2004 roku na festiwalu filmowym w Sundance i kilkunastu innych festiwalach. Zajęła też pierwsze miejsce na Indie Producer’s International Short Film Contest.
MATTHEW JENSEN (zdjęcia) jest autorem zdjęć do seriali „Gra o tron”, Wzór” czy „Czysta krew”. Pracował przy takich produkcjach telewizyjnych jak „The Ecology of Love”, „The Car Kid” czy „Eyeball Eddie”.
STEPHEN ALTMAN (scenografia) jest autorem scenografii do takich filmów jak „Gracz”, „Tina”, Pret-a-porter”, „Zabijanie na śniadanie”, „Kansas City”, „Fałszywa ofiara”, „Dr T i kobiety”, „Gosford Park”, „Ray”, „Wielki skok”, „Hot Rod”, „Witaj, miłości” czy „Janie Jones”.
ELLIOT GREENBERG (montaż) odpowiada za montaż takich produkcji jak „Ty będziesz następna”, „Diabeł”, „Kwarantanna” i „Train Wreck!”
ANDREA VON FOERSTER (kierownictwo muzyczne) od 10 lat dobiera muzykę do wielu produkcji filmowych i telewizyjnych. Była koordynatorem muzycznym takich seriali jak „Chirurdzy”, „Życie na fali” czy „Roswell : w kręgu tajemnic”. Pracowała przy takich filmach jak „500 dni miłości”, „Dzieci Ireny Sendlerowej”, „It’s Kind of a Funny Story” czy „Niewidzialny”.