
Już tylko do niedzieli, 6 listopada, można kupować karnety filmowe na drugą edycję American Film Festival, która odbędzie się w dniach 15-20 listopada we Wrocławiu. Posiadanie karnetu to tradycyjnie najlepsze wyjście dla tych, którzy chcą obejrzeć jak najwięcej filmów za jak najniższą cenę.

2 grudnia ekrany polskich kin zaczaruje Bloom, główna bohaterka porywającej animacji „Winx Club 3D”. Uwielbiana przez nastolatki na całym świecie, Czarodziejka Smoczego Płomienia już wkrótce przekona się, że bycie księżniczką to wyzwanie rodem z innej bajki. Wystawne bale, armia adoratorów chętnych na połowę królestwa, ścisła dieta i etykieta – urwanie głowy niczym w pałacowej wersji „Tap Madl”.

Polski tytuł wydaje się nie być przypadkowy, bo też większość fabuły podejrzanie przypomina serię filmów „Oszukać przeznaczenie”. Ci, którzy lubują się w młodzieży uciekającej przed przeznaczeniem w pięciu już filmach, na pewno spojrzą w miarę przychylnym okiem na tę podróbkę bardziej znanego odpowiednika. A jak to z podróbkami bywa, ta jest znacznie gorsza. Ale prawdziwy wielbiciel horrorów i takie rzeczy zniesie.

O tym filmie było u nas umiarkowanie głośno za sprawą epizodycznej roli Marty Żmudy-Trzebiatowskiej. W końcu nie na co dzień nasza rodzima gwiazdka zatrudniona jest za oceanem, w filmie co najmniej przyzwoitej rangi. Póki co sam film jednak do naszych kin nie trafił i może to dobrze, bo gdyby wszyscy mogli zobaczyć jak przedstawiana jest w kinie amerykańskim Polska, mogliby się tym filmem wcale nie przysłowiowo udławić.

„Attenberg” to kolejny triumf bezkompromisowego kina greckiego. Poza Grand Prix MFF Nowe Horyzonty zdobył także nagrodę w Wenecji dla najlepszej aktorki Ariane Labed. Jury pod przewodnictwem Quentina Tarantino zdecydowało się wyróżnić 23 – letnią Labed, a nie faworytkę konkursu – Natalie Portman. Film otrzymał też Srebrnego Aleksandra na festiwalu w Salonikach. Współproducentem i odtwórcą jednej z głównych ról jest Giorgos Lanthimos, reżyser nagrodzonego w Cannes filmu „Kieł”.

Pierwsza część finału najpopularniejszej sagi na świecie! Epicka opowieść o miłości nie z tego świata! Po pięknym ślubie i hucznym weselu, Bella (Kristen Stewart) i Edward (Robert Pattinson) wyjeżdżają na miesiąc miodowy do Rio de Janeiro. W tym gorącym mieście karnawału, młodzi mogą wreszcie w pełni cieszyć się sobą i oddawać namiętności.

Mieszka między Londynem a Mumbajem. Pytana, gdzie jest jej dom, mówi: „w samolocie”. Międzynarodowy rozgłos przyniosła jej debiutancka rola w filmie „Slumdog. Milioner z ulicy” (2008). Dziś jest jedną z najbardziej rozchwytywanych aktorek i modelek na świecie. Ma 27 lat i na swoim koncie okładki najważniejszych magazynów modowych, stałe miejsce w rankingach najseksowniejszych kobiet i role w takich filmach jak „Geneza Planety Małp” czy „Poznasz przystojnego bruneta” (reż. Woody Allen).

W dniach 15-20 listopada 2011 we Wrocławiu odbędzie się 2. American Film Festival. W programie tegorocznego festiwalu, który odbędzie się w kinie Helios, zostanie pokazanych 76 filmów, z których 40 będzie miało polskie, zaś 6 europejskie premiery. Na stronie www.americanfilmfestival.pl pojawił się program festiwalu.

Soderbergh umie kręcić dobre filmy, świetnie zmontowane, doskonale dopracowane, na dodatek opowiadające sensowne, wciągające historie. Nie lubi się spieszyć, wartka akcja nigdy nie jest dla niego priorytetem. Dlatego warto jest uzbroić się w cierpliwość. I wiedzieć czego można się po takim reżyserze spodziewać.

Kino można robić na wiele sposobów np. tak: nakreślić białe linie, które wyznaczą kształty ulic i domów, oszczędnie ustawić rekwizyty i kręcić koniecznie kamerą z ręki. Powstaje ascetyczny, ale o wielkiej sile rażenia eksperyment filmowy. Można też nieco inaczej: przekształcić w plan filmowy całe piętro jednego z najważniejszych budynków w centrum Rio, zatrudnić specjalistów od efektów specjalnych z Hollywood i zdjęcia kręcić w czterech różnych fawelach przez dwie ekipy zdjęciowe, każda po 22 osoby. Efekt – przebój większy od „Avatara”.

„Szpieg” to „doskonały” (The Spectator), „olśniewający” (The Wall Street Journal), „dwugodzinny orgazm” (Filmweb). To znakomita ekranizacja bestsellerowego thrillera szpiegowskiego Johna le Carré w oscarowej obsadzie. Po raz pierwszy brytyjski wywiad zdradza tak wiele tajemnic, z pracy swoich najlepszych agentów. Przygody Jamesa Bonda przy tym filmie, to opowieści dla grzecznych dziewczynek.

Najprawdopodobniej po głośnych protestach fanów serii, telewizja Fox zdecydowała się przyspieszyć premierę drugiej serii serialu „Walking dead”. Teraz ponownie możemy cieszyć swoje telewizyjne oko kolejnymi perypetiami grupy ludzi, którym jakimś cudem udało się przeżyć zamianę populacji świata w zombie.

Zwycięzca ostatniej edycji MFF Nowe Horyzonty, zdobył także nagrodę w Wenecji dla najlepszej aktorki Ariane Labed oraz Srebrnego Aleksandra na festiwalu w Salonikach. Współproducentem i odtwórcą jednej z głównych ról w „Attenbergu” jest Giorgos Lanthimos, reżyser nagrodzonego w Cannes filmu Kieł.

Wchodzący 4 listopada na nasze ekrany film „Służące” jest poważnym kandydatem do Oscarów. Jak podaje amerykańska witryna The Envelope publikująca informacje „Los Angeles Times” o nagrodach w show biznesie, na uznanie Akademii Filmowej mogą liczyć przede wszystkim aktorki grające w tym filmie: Viola Davis (już raz nominowana do Oscara za „Wątpliwość”), Octavia Spencer („Zły Mikołaj”), Emma Stone („Zombieland”), Bryce Dallas Howard („Spider-Man 3”), Sissy Spacek (Oscar za „Córkę górnika”), Allison Janney („Godziny”) czy wschodząca gwiazda Jessica Chastain („Dług”).

W tym roku Halloween zacznie się już 28 października, kiedy do polskich kin wejdzie „Sankuarium 3D”. Nowy horror producenta przebojów „Resident Evil” i „Silent Hill” udowadnia, że prawdziwa potęga strachu objawia się w trójwymiarze. Rewolucyjne urządzenie Ventris miało być przełomem w walce z uzależnieniami i już na zawsze odmienić współczesną medycynę. Naukowcy nie przewidzieli jednak, że domniemane zbawienie ludzkości okaże się źródłem jej najgorszych koszmarów.

Marzyłem o tym, by ktoś napisał dla mnie rolę. Tak jak w Polsce pisali "Amatora", "Spokój" czy "Wodzireja". (...) I tak się w końcu stało na Zachodzie". - mówi Jerzy Stuhr w wywiadzie Katarzyny I. Niemczyńskiej dla "Dużego Formatu" - Scenarzyści (...) zwierzyli mi się z tego dopiero na planie. Dziękowałem im: "Tak fantastycznie to jest napisane, że mi się to gra jak na skrzydłach".

„Mali agenci 4D: Wyścig z czasem” to nowy film Roberta Rodrigueza o przygodach dzieciaków, które ratują świat. W polskiej wersji językowej występuje m.in. Agnieszka Grochowska („Pręgi”, „Tylko mnie kochaj”, „Magiczne drzewo”), która użycza głosu Marissie, granej przez Jessikę Albę. Jak tłumaczy polska aktorka, Marissa, na co dzień pani domu, żyje w dwóch rzeczywistościach, ponieważ musi ukrywać przed bliskimi swą drugą, szpiegowską tożsamość: – Dzieci czują, że coś z nią jest nie tak – mówi.

Znamy już filmy, które zostaną zaprezentowane podczas jubileuszowej 10. edycji Międzynarodowego Forum Niezależnych Filmów Fabularnych. Do konkursu głównego dostało się 26 produkcji, spośród kilkuset zgłoszeń jakie dotarły do organizatorów niemal z całego świata. Tegorocznego laureata wybierze jury w składzie: Janusz Zaorski – reżyser filmowy, scenarzysta oraz producent filmowy, przewodniczący jury; Mateusz Damięcki – aktor młodego pokolenia oraz Krzysztof Spór – redaktor naczelny serwisu Stopklatka.pl.

Każdy kraj ma swój know-how. Jeśli chodzi o kino, a zwłaszcza kino akcji, punktem odniesienia są Amerykanie. Dlatego, gdy kręcono film „Elitarni – ostatnie starcie” cała ekipa odpowiedzialna za efekty specjalne przyjechała z Hollywood. „W każdym kraju, w którym nie ma tradycji filmów akcji, zatrudnia się przy ich produkcji amerykańskich specjalistów. To normalne. W Brazylii nie opanowaliśmy jeszcze tej dziedziny i wciąż się uczymy.

„Widz oglądając ten film nie będzie czuł się zażenowany, co niestety często zdarza się w polskim kinie” – tak o komedii romantycznej „Listy do M.” powiedział w TVN 24 Tomasz Karolak. Do opinii kolegi po fachu przyłączył się Paweł Małaszyński, który przyznał, że „Listy do M.”, są komedią wyjątkową, dorównującą jakością hollywoodzkim blockbusterom: „Jak ognia unikam komedii romantycznych, ale gdyby pojawił się na horyzoncie taki scenariusz jak Kiedy Harry poznał Sally, albo Notting Hill, to wchodzę w to jak w masło, i tak było w przypadku Listów do M.”.